Knots 1
Fie că sintetizează discursul artistic în Desemne, fie că alege să se plaseze la confluenţa dintre conceptual şi formal pe fundalul unor experienţe subiective şi experimente tehnice, în NODURI, Ciprian Chirileanu este un artist ale cărui lucrări îşi caută loc acumulări gestualiste, abstracţiuni grafice de nerv expresionist dar şi de tentaţie decorativă. Gravurile nu îşi disimulează decorativismul, însă discursul sparge monotonia şi gustul pentru estetizare prin formule ce implică tensiuni grafice, raporturi de dimensiuni pe suportul formal, adesea urmărit în lungime fără acoperirea întregii suprafeţe sau, dimpotrivă, acolo unde hidromonotipia prevalează în jocul formal pe suprafeţe ample. Poate nu în sens programatic, artistul face dovada unui interes pentru conservarea contrastului în relaţia alb-negru, o tendinţă proprie unei sensibilităţi central-europene, unei şcoli cu puternice influenţe tradiţionaliste. Opţiunea artistică vine în sprijinul unei maniere de lucru plasată în zona tradiţională şi cea – să o numim – experimentală. În esenţă, este un grafician cu subtilităţi compoziţionale de temperament stabil, de sedimentări. Mesajul artistic acoperă trăiri subiective detaşate de incisivitatea implicărilor sociale, cu toate că şi acestea au făcut parte din câmpul său problematic: seria Penitenciar, Aeroport, Peşteră.
Deschiderea către spaţii neconvenţionale, plăcerea de a jongla cu spaţiul şi suprafeţele, profunzimile angajării lui plastice îl situază pe Ciprian Chirileanu printre graficienii de remarcat ai momentului.
Olivia Niţiş, critic de artă, 2007, vernisaj Noduri, Galeria Nit, Bucureşti, 2006 (
///
Whether he
synthesizes his artistic discourse in Drawings, whwther he choose to place
himself at the confluence between the conceptual and the formal, on the
backround of some subjective experiences and technical experiments in the Knots, Chirileanu is an artist in whose
works gestures, graphic abstractions of expressionist nerve and decorative
temptation as well, gather together. The engravings do not dissimulate their
decorativeness but the discourse seems to break the monotony and the taste for
aestethicizing through formulae wich imply graphic tensions, dimension reports
on the formal support, often followed in lenght without covering the entire
surface or, on the contrary, where the hydromonotype prevails in the formal
game on ample surfaces. Ciprian Chirileanu, maybe not in a pragmati way, proves
his interest for conserving the contrast ion the black-withe relationship, an
own tendency of a Central-European sensivity, of a scool with powerful
traditional influences. The artistic option comes to support a manner of work
placed between the traditional and – let’s call it – experimental. Ciprian Chirileanu
is, in his essence, a graphician with compositional subtleties of stable
temperament, of sedimentations. The artistic message covers subjective feelings
detached from the incisiveness of the social implications, even though these
werw part of his problematic field as well: the series from The Jailhouse, The Airport, The Cave. The
opennes towards unconventional spaces, the pleasure to juggle with the space
and the surfaces, the depth of his plastic commitment situates Ciprian
Chirileanu among the graphicians to be remarked at this moment. Olivia Niţiş - art critic,
Bucureşti
KNOTS 2-6, linogravură, 50x50 cm, 2006
linogravuri realizate după expoziția din București
Knots 2 sus, Knots 6 jos
Acest set de linogravuri au fost tipărite în diferite variante compoziționale sau diferite suporturi neconvențional - spre exemplu pe pânză, în imaginea de mai jos, parte din expoziția International Print
Triennale, 2007, Sofia, Bulgaria (foto???):
Knot 1 + Knot 2 + Knot 3, linogravură, monotipie pe pânză, 110x75 cm, 2007
Catalogul Sofia Triennial 2007 - coperta și pagina cu una din gravurile expuse
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu