marți, 21 iunie 2011

MORSE, Centrul Cultural German din Timişoara, 2006



Alina Baciu, Johanna Holst, Ciprian Chirileanu, Adriana Babeţi


Morse, afiș


Morse 14, 15, 16 - ac rece, 30X21 cm, 2006



LINIA ŞI PUNCTUL FAC EXPOZIŢIE-N ZECE ZILE
Cu Ciprian Chirileanu, grafică Morse la Centrul Cultural German
În doar zece zile, pornind însă de la o temă care-l preocupă, după cum mărturisea ieri, de nouă ani – tema artei neolitice, folosind ca mod de decorare punctul şi linia – a realizat Ciprian Chirileanu lucrările de grafică din expoziţia Morse, deschisă în incinta Centrului Cultural German. „Dacă ar fi să dau titlu unui articol din cele ce vor apărea mâine în presăpe marginea acestui vernisaj, i-aş spune SOS critica. Sunt critic literar, nu plastic, iar materialul acestor lucrări e atât de descârnat, de auster, de rece, încât cineva obişnuit cu descifratul de texte ar trebui să tacă-n faţa lor”, a subliniat Adriana Babeţi. Codul lui Cici – e a doua variantă de titlu. Samuel Morse, creatorul alfabetului omonim, era supranumit Leonardo al Americii, deci legătura cu codurile noastre tardive şi de prost gust e valabilă. Ce mă provoacă şi mă blochează aici totodată e paradoxul, ideea e de zile mari, chiar foarte mari: apelând la unităţi minimale, linie şi punct, Chirileanu recompune douăzeci de imagini câtuşi de puţin figurative. El vrea totul şi face ceva total, în toate sensurile termenului, inclusiv cel superlativ: avem imagine, avem semn vizual, dar există şi un suport auditiv, căci Morse se aude. Un morsolog ne-ar putea dezvălui şi mesajul...
Codrina D. Tomov, Agenda Zilei, 15 februarie 2006






Morse 1-18, ac rece, 20x15 cm (imaginea imprimată), 2006 - din atelier


MORSE – ALFABET, COD, TEHNOLOGIE?
De data aceasta, doar artă
Centrul Cultural German, marţi seara, ora 19. Doi artişti, unul care mânuieşte pensulşa, dalta, simbolurile pentru a crea lucrările de artă, altul care mânuieşte cuvintele. Ce-i uneşte la momentul vernisajului... Un cod, care se apropie pe de-o parte de lumea literaţilor, cu funcţia lui comunicativă, iar pe de altă parte, permit varii restructurări şi utilizări artistice. Ciprian Chirileanu şi Adriana Babeţi sunt cei care au ales să-şi petreacă seara de marţi alături de iubitorii de artă. O artă care sugerează ataşamentul lui Chirileanu de neolitic. Ciudat, ai putea gândi, având în vedere modernitatea codului Morse. Chirileanu însă se explică: „În neolitic se foloseşte ca mod de comunicare punctul şi linia, la fel este şi cu Morse sau un sistem binar al calculatorului. În linii simple se pot comunica multe”. Se deschide astfel o nouă perspectivă asupra lucrărilor, pe care încerci să le desluşeşti, deşi îţi dai seama că sunt fără sens şi cu sens în acelaşi timp. Apelează la unităţi minimale, pe care le plasează pe albul – simbol al libertăţii comunicării, recompune astfel o suită de 20 de imagini şi devine provocator pentru că vrea totul şi face totul...” spune, vădit uimită, Adriana Babeţi. Este o temă care l-a preocupat pe Cici (Ciprian Chirileanu) de 10 ani, dar pe care a reuşit să o aşeze pe hârtie abia pe parcursul ultimelor zile, pentru ca noi să ne bucurăm de aceste lucrări (...).
R. S., Timişoara, 16 februarie 2006




Morse 3, creion, 200x100 cm, 2006 (s)
Morse 2, linogravură, 20x15 cm, 2006 (d)


Morse 1, linogravură, 20x15 cm, 2006 (s)
Morse 1, creion, 200x100 20x15 cm, 2006 (d)



MORSE
Ciprian Chirileanu prezintă la Centrul Cultural German, o serie de lucrări de desen şi gravură (ac rece şi linogravură), al cărei titlu – Morse – evocă un mod de comunicare dincolo de cuvânt, prin semne şi simboluri vizuale. „Punct, linie... un limbaj (vizual artistic) neolitic, adaptat şi modernizat la momentul apariţiei lui, actualizat noilor modalităţi de comunicare (internetul). Simplu, eficient şi direct. Un pod al timpului”, astfel îşi descrie artistul timişorean propriile creaţii.
Ciprian Marinescu, Prima Oră, 14 februarie 2006





















Morse, pliant, față-verso


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu