marți, 21 iunie 2011

HIDRO-MONOTIPIA, tehnică exerimentală personală, Timişoara, 2005


Nod 1 (detaliu)


HIDROMONOTIPIA, SCURTĂ DESCRIERE A TEHNICII EXPERIMENTALE PERSONALE.

Cerneala tipografică, extrem de vâscoasă și cu o densitate ce se scufundă în apă, poate fi înmuiată doar de căldura solară, conferindu-i o caracteristică fluidă specifică - aproximativ ca mierea. Cunoscând faptul că în componenţa procesului de obţinere a cernelii tipografice intră şi o anumită cantitate de grăsime, am intuit/ experimentat procesul de imprimare pe suprafața apei. Prin urmare, picurarea unor fâşii foarte subţiri de cerneală pe suprafaţa unei tăvi umplute în prealabil cu apă - asemănător tehnicii dripping folosită de Paul Jackson Pollock (1912-1956) în Action Painting (Expresionism abstract) - a permis plutirea cernelii pe suprafaţa apei, în suspensie, durata acestui fenomen fiind extrem de scurtă; depăşind această durată, cerneala se va scufunda pe fundul tăvii sau, dacă este prea puțină, urmele de cerneală se va dezintegra/ dizolva, pierzându-și astfel forma de „dripping”. 
Urmele de cerneală tipografică de pe întinderea apei au fost preluate imediat pe hârtie, sau pe o folie transparentă, într-o primă etapă de imprimare, fiind considerate de mine precum  matriţe „experimentale” necesare imprimărilor finale - descriere ce poate fi vizionată mai jos, într-o scurtă filmare și câteva fotografii.
A doua etapă, respectiv imprimarea clasică a unei monotipii, a fost realizată direct pe hârtie care urma să devină lucrare propriu-zisă, gata de a fi expusă. Pentru unele zone albe, am folosit măşti. Surplusul de cerneală l-am eliminat prin tamponare cu ziare. 
În cele din urmă, rezultatul compoziţional de pe hârtiile lungi de patru metri şi înguste de 30 cm, reflectă lungimea proporţională a unui traseu plin cu noduri, structura generală a urmelor asemănându-se mult, prin detaliile hidromonotipiei, cu firele care intră în componenţa unei frânghii.

Pornind de la această tehnică experimentală, hidromonotipia, seria celor zece lucrări a fost expusă în cadrul expoziţiei personale Noduri 1, la Galeria Helios, Timişoara, 2005 - detalii la
precum și la expozițile personale Noduri 2 la București ( http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-2-bucuresti.html     ), 
ultima, în cadrul expoziției doctorale de la Galeria Mansarda, Timișoara, 2012.



NOD 1-10, hidromonotipie, 400 x 30 cm, 2005


Nod 10 - 5 - 2 - 7 - 4 - 9 (10 jos, 9 sus)


Nod 9 (detaliu)

Nod 4 (detaliu)

Nod 7 (detaliu)

Nod 2 (detaliu)

Nod 5 (detaliu)

Nod 10 (detaliu)

Nod 4 (detaliu 2)



Nod 3 - 6 - 1 - 8

Nod 8 (detaliu)

Nod 1 (detaliu)

Nod 6 (detaliu)

Nod 3 (detaliu)


Câteva imagini despre tehnica folosită în 2005, hidromonotipie, filmarea și fotografiile având loc în 2018 - cu multumiri lui Renée Renard.















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu