HIDROMONOTIPIA, SCURTĂ DESCRIERE A TEHNICII EXPERIMENTALE PERSONALE.
Cerneala tipografică, extrem de vâscoasă și cu o densitate ce se scufundă în apă, poate fi înmuiată doar de căldura solară, conferindu-i o caracteristică fluidă specifică - aproximativ ca mierea. Cunoscând faptul că în componenţa procesului de obţinere a cernelii tipografice intră şi o anumită cantitate de grăsime, am intuit/ experimentat procesul de imprimare pe suprafața apei. Prin urmare, picurarea unor fâşii foarte subţiri de cerneală pe suprafaţa unei tăvi umplute în prealabil cu apă - asemănător tehnicii dripping folosită de Paul Jackson Pollock (1912-1956) în Action Painting (Expresionism abstract) - a permis plutirea cernelii pe suprafaţa apei, în suspensie, durata acestui fenomen fiind extrem de scurtă; depăşind această durată, cerneala se va scufunda pe fundul tăvii sau, dacă este prea puțină, urmele de cerneală se va dezintegra/ dizolva, pierzându-și astfel forma de „dripping”.
Urmele de cerneală tipografică de pe întinderea apei au fost preluate imediat pe hârtie, sau pe o folie transparentă, într-o primă etapă de imprimare, fiind considerate de mine precum matriţe „experimentale” necesare imprimărilor finale - descriere ce poate fi vizionată mai jos, într-o scurtă filmare și câteva fotografii.
A doua etapă, respectiv imprimarea clasică a unei monotipii, a fost realizată direct pe hârtie care urma să devină lucrare propriu-zisă, gata de a fi expusă. Pentru unele zone albe, am folosit măşti. Surplusul de cerneală l-am eliminat prin tamponare cu ziare.
În cele din urmă, rezultatul compoziţional de pe hârtiile lungi de patru metri şi înguste de 30 cm, reflectă lungimea proporţională a unui traseu plin cu noduri, structura generală a urmelor asemănându-se mult, prin detaliile hidromonotipiei, cu firele care intră în componenţa unei frânghii.
Pornind de la această tehnică experimentală, hidromonotipia, seria celor zece lucrări a fost expusă în cadrul expoziţiei personale Noduri 1, la Galeria Helios, Timişoara, 2005 - detalii la
Pornind de la această tehnică experimentală, hidromonotipia, seria celor zece lucrări a fost expusă în cadrul expoziţiei personale Noduri 1, la Galeria Helios, Timişoara, 2005 - detalii la
precum și la expozițile personale Noduri 2 la București ( http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-2-bucuresti.html
),
Noduri 3, la Cluj Napoca ( http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-3-cluj-napoca.html
) și
ultima, în cadrul expoziției doctorale de la Galeria Mansarda, Timișoara, 2012.
NOD 1-10, hidromonotipie, 400 x 30 cm, 2005
Nod 10 - 5 - 2 - 7 - 4 - 9 (10 jos, 9 sus)
Nod 9 (detaliu)
Nod 4 (detaliu)
Nod 7 (detaliu)
Nod 2 (detaliu)
Nod 5 (detaliu)
Nod 10 (detaliu)
Nod 4 (detaliu 2)
Câteva imagini despre tehnica folosită în 2005, hidromonotipie, filmarea și fotografiile având loc în 2018 - cu multumiri lui Renée Renard.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu