Sunt astăzi din ce în ce mai rari artiştii care se rezumă să comunice un mesaj, fără a mai face aporia mijloacelor. Cu alte cuvinte, fără a se mai gândi cu vanitate exacerbată la propria lor vocaţie exihibiţionistă. Cu atât mai mult, printre ei, artişti tineri care abordează gravura, dar şi mijloacele diferite ale comunicării de mesaje prin intermediul unor instalaţii.
Printre ei, Ciprian Chirileanu excelează în seriozitatea şi pasiunea unui discurs prin care omul apare ca un personaj „trucat”, ambivalent, un Ianus compus din două feţe, una legitimând gestul reactiv în contact cu mediul, alta – o reflecţie legitimă, constructivă şi raţională. Gravura sa tradiţională este o artă de expresie imediată, o transpunere a reactivităţii senzoriale, o cultură a gestului practicat cu mijloacele ascuţite ale dălţilor, o urmă incisivă a emoţiei imediate, o formă imaginată a percepţiei vizuale, pe când instalaţiile sale, care au ceva din discursul suav şi discret al primilor suprarealişti, introduc efectele unei arte sărace, măşti confecţionate au papier mâché, văluri de tifon, grifonate, semnele unor discursuri iluzorii a căror interpretare are aerul unei prevestiri a viitorului. Cu alte cuvinte, rezumă un poem iniţiatic. O artă atotcuprinzătoare, în interiorul căreia autorul vieţuieşte ca într-o crisalidă, fiind percepută de noi cu sonoritate preţioasă.
Vasile Radu, critic de artă, director Galeria Alianţa Artelor, Cluj Napoca
Text prezentat cu ocazia expoziției personale Noduri 3 la Galeria Alianța Artelor, Cluj Napoca, 2008 (http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/2011/06/nod-3-cluj-napoca.html )
NOD 1-8, ac rece, linogravură, 55x23 cm, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu