joi, 26 decembrie 2024

NORDUL PIERDUT - THE LOST NORTH

 

Nordul pierdut, instalație, linogravură, lemn, dimensiuni variabile (aprox 400 x 400 cm), 2024



Nordul pierdut - pornește de la ideea orientării într-o pădure, unde singura modalitate eficientă este dată de mușchiul crescut pe trunchiul tuturor copacilor, partea respectivă indicând nordul. În acest caz, instalația prezintă o situație utopică în care fiecare copac indică direcții diferite, altele decât cea a nordului – reprezentat prin partea neagră ale bârnelor, respectiv de linogravurile imprimate. Cu excepția unui singur grup, spre ieșirea din pădurea cu nordul pierdut, publicul putând circula printre copacii-bârne. Instalația este integrată etapelor rătăcire și supraviețuire, din conceptul general al expoziției (mai jos).







Lucrarea face parte din a doua expoziție de grup - Estetica rătăcirii, conceptul mai jos - cu foști elevi de la alte școli decât Liceul de Artă unde am predat, absolvenți a unei instituții de arte vizuale și, în prezent, colegi de breaslă. Prima expoziție cu ei, Flight Square, 2022, la https://ciprianchirileanu-art.blogspot.com/2022/11/flight-square.html


Afiș - idee și realizare, Cristina Nagy

ESTETICA RĂTĂCIRII - Galeria Helios, Timișoara

De la ieșirea din Eden la cultura nomazilor din stepa eurasiatică, de la filosofii antici greci la mișcările refugiaților de astăzi, de la idealul romantic prin excelență la pierderea în neantul online - rătăcitorii din totdeauna, fie ei nomazi, neliniștiți, exilați, fugari, renegați, vagabonzi, dezertori etc, nu fac referiri explicite legate de destinație sau întoarcere. Viețile capricioase și postura lor de a fi mereu în pericol de a pierde ceva, determină întrebări și mai ales răspunsuri introspective despre viață, iubire, fericire sau compasiune, cu atitudini meditative asupra noțiunilor de adevăr și percepție personală dar și generală. Rătăcitorul este cel care pune la îndoială certitudinile, cel care cultivă curiozitatea și cel care îmbrățișează diversitatea ca pe o bogăție a umanității, trâindu-și viața din plin.

Și pentru că mobilitatea este esențială pentru ceea ce înseamnă să fii modern” (Tim Cresswell, On the Move: Mobility in the Modern World, 2006), dar mai ales postmodern în artă și teorie, expoziția ESTETICA RĂTĂCIRII propune o pierdere voit fragmentară a narativului unei călătorii, exprimată prin cinci cuvinte-cheie, cinci etape de dezvoltare conceptuală, astfel:

- bagaj - Simplitatea înseamnă să faci călătoria vieții fără niciun bagaj de prisos – Charles Diddley Warner, eseist, prieten cu Mark Twain.
- călătorie - Dacă știi unde mergi, orice drum te duce acolo – Lewis Carroll, logician, prozator, fotograf.
- rătăcire - Jumătate din distracția călătoriei este estetica rătăcirii – Ray Bradbury, scriitor SF, horror.
- supraviețuire - Suntem toți niște farseuri: supraviețuim problemelor noastre – Emil Cioran, filosof, adept al nihilismului.
- întâlnire - Este o mare responsabilitate să te întâlnești cu mine. Pentru că vin cu un pic de bagaj, știi? – Demi Lovato, cântăreață. 

unde ultima etapă, cea a întâlnirii trebuie înțeleasă ca finalul unui ciclu care se reia de la sine – legea fundamentală a transmigrației, respectiv Saṃsāra (= rătăcire) la indieni.

Artiști expozanți: Benjamin Bledea, Ștefan Bogdan, Radu Cârstean, Ciprian Chirileanu, Anda Colhon, Giulia Delcea, Iulia Dobrițoiu, Claudia Drăgănescu, Roxana Fogaș, Kasumi Asahina, Cristina Nagy, Alina Radu, Dana Simionescu.




foto, Daliana Iacobescu







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu