Ciprian CHIRILEANU …Curriculum vitae
* Născut / born in Timişoara, România – 25 februarie 1966.
* Doctor în artele
vizuale / Doctor of Visual Arts (Facultatea de Arte Plastice şi Decorative, Timişoara), 2013
* Trăiește și lucrează / Lives and work in Timișoara
RO / for EN scroll
CV narativ:
Absolvent al Facultății de Arte și Design Timișoara (1998), membru titular (1999) și vicepreședinte (2010) al UAP Timișoara, precum și al grupurilor Graphium (1998), Xilogravură, matrice stilistică (2008) și Avantpost.ro (2016). Principalele preocupări artistice sunt legate de tematica umbrei, de aspectele duale și contradictorii din societate, de evenimentele sau deciziile absurde, asumate sau inventate individual sau de lumea înconjurătoare. Creația personală (gravură, fotografie, procesare digitală, instalații, video), integrată pe direcția experimentelor artistice și a artei conceptuale, însumează 30 de expoziții personale, prezența la peste 60 de bienale internaționale și la peste 60 de expoziții din România, dar și inițiator de proiecte - Student Fest (1992), un cerc de pictură cu deținuții (1998), Bienala Internațională de Gravură Mică Graphium (2004), Plăci comemorative (2013), Diplomatic Art (2014) etc - lucrările artistului se regăsesc în colecții private și muzeale, activitatea artistică fiind semnalată de presă și critica de artă începând din 1990. Detalii la prezentul blog: http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/
…
De la noncomformismul întru câtva strunit (Deliu Petroiu, 1998) de a-şi pregăti particularităţile unui drum propriu (Ioan Iovan, 1998), la insinuarea în spiritul privitorului, de a-l tulbura şi de a-l face să gândească (Radu Ionescu, 1998), artistul reuşeşte să manipuleze spaţiul, cum este el umplut sau vidat de materie fără a forţa printr-o redundanţă a naraţiei (Alexandra Titu, 2002). El doar sparge suprafețele mari cu o singură pată albă și se joacă cu formele și tehnicile cu o ușurință uimitoare (Ioan Szekernyes, 2003). Atitudinea sa este expresia unui civism necesar în raportul nostru cu natura, cu mediul, în comunicarea umană (Maria Magdalena Crișan, 2003) unde sensibilitatea este susţinută de o dinamică vectorială (Ciprian Radovan, 2003). Excelează în seriozitatea şi pasiunea unui discurs prin care omul apare ca un personaj „trucat”, ambivalent, un Ianus compus din două feţe (Vasile Radu, 2008) care marchează o netăgăduită bucurie a gestului şi configurării, cu mult suflu de nelinişte şi imprevizibil (Negoiță Lăptoiu, 2008) - este mereu grăbit, transfigurat de sentimentul urgenţei unor presimţite acţiuni decisive (Livius George Ilea, 2008). Ieşirea din bidimensional, crearea de ambienturi neconvenţionale, de environment-uri interactive (Olivia Nițiș, 2009), arată că ştie sau vrea să ştie ce face în fiecare clipă. Ce sens transportă imaginea lui (Coriolan Babeți, 2012). Altfel spus, relevanţa expunerii în spaţii alternative în care interacţiunea dintre medii şi public reuşea să pună în evidenţă substanţa angajării socio-culturale a artistului (Olivia Nițiș, 2014) conduce spre realizarea unor expoziții cu un accentuat caracter scenografic (Maria Orosan Telea, 2018) într- o sondare autobiografică (Maria Orosan Telea, 2021). Spre exemplu o simfonie de cartofi cu bucurie absurdă (Laurie Barron, 2021) în aparentă concordanță cu tradiția post-minimalistă (Iris Ordean, 2023), născute din necesitatea de a găsi soluțiile interdisciplinare cele mai potrivite pentru a da formă vizuală unui concept complicat, rar abordat în artele vizuale și care adesea ne îndeamnă să ne ascundem vulnerabilitățile (Maria Orosan Telea, 2023-2024).
Compilația extraselor critice de mai sus, susținerea a 30 de expoziții personale (1998-2024) cu propuneri tematice diferite, varietatea limbajelor plastice, precum și alte activități artistice desfășurate pe parcursul a peste două decenii, atestă preocuparea constantă de a mă reinventa, îndepărtându-mă de comoditatea succesului. Începând din 1998, atenția mi-a fost îndreptată pentru început spre tehnicile gravurii. În paralel, predispoziția permanentă spre neconvențional și experiment, tridimensional și monumental, precum și interesul față de interactivitate cu publicul sau față de reperele din arta conceptuală și minimală, cu expunere atentă in situ, atenția mi-a fost îndreptată spre instalație, video art și procesare digitală, mai ales în ultimii ani.
///
Narrative CV: Graduate of the Faculty of Arts and Design Timișoara (1998), full member (1999) and vice president (2010) of the UAP Timișoara, as well as of the groups Graphium (1998), Xilogravură, matriș stilistică (2008) and Avantpost.ro (2016). The main artistic concerns are related to the theme of the shadow, to the dual and contradictory aspects of society, to absurd events or decisions, assumed or invented individually or by the surrounding world. Personal creation (engraving, photography, digital processing, installations, video), integrated in the direction of artistic experiments and conceptual art, totals 30 personal exhibitions, presence at over 60 international biennials and over 60 exhibitions in Romania, but also initiator of projects - Student Fest (1992), a painting circle with prisoners (1998), the Graphium International Small Engraving Biennial (2004), Commemorative Plaques (2013), Diplomatic Art (2014) etc. - the artist's works can be found in private and museum collections, his artistic activity being reported by the press and art critics since 1990. Details on this blog: http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/
…
From somewhat restrained nonconformism (Deliu Petroiu, 1998) to preparing the particularities of his own path (Ioan Iovan, 1998), to the insinuation in the spirit of the viewer, to disturb him and make him think (Radu Ionescu, 1998), the artist manages to manipulate the space, how it is filled or emptied of matter without forcing through a redundancy of the narrative (Alexandra Titu, 2002). He only breaks the large surfaces with a single white spot and plays with the forms and techniques with amazing ease (Ioan Szekernyes, 2003). His attitude is the expression of a necessary civicism in our relationship with nature, with the environment, in human communication (Maria Magdalena Crișan, 2003) where sensitivity is supported by a vectorial dynamic (Ciprian Radovan, 2003). He excels in the seriousness and passion of a discourse through which man appears as a "tricked" character, ambivalent, a Janus composed of two faces (Vasile Radu, 2008) that marks an undeniable joy of gesture and configuration, with a lot of restlessness and unpredictability (Negoiță Lăptoiu, 2008) - he is always in a hurry, transfigured by the feeling of urgency of some anticipated decisive actions (Livius George Ilea, 2008). Coming out of the two-dimensional, creating unconventional environments, interactive environments (Olivia Nițiș, 2009), shows that he knows or wants to know what he is doing at every moment. What meaning does his image convey (Coriolan Babeți, 2012). In other words, the relevance of the exhibition in alternative spaces where the interaction between the media and the public managed to highlight the substance of the artist's socio-cultural engagement (Olivia Nițiș, 2014) leads to the creation of exhibitions with a pronounced scenographic character (Maria Orosan Telea, 2018) in an autobiographical survey (Maria Orosan Telea, 2021). For example, a symphony of potatoes with absurd joy (Laurie Barron, 2021) in apparent agreement with the post-minimalist tradition (Iris Ordean, 2023), born from the need to find the most appropriate interdisciplinary solutions to give visual form to a complicated concept, rarely approached in the visual arts and which often urges us to hide our vulnerabilities (Maria Orosan Telea, 2023-2024).
The compilation of the above critical excerpts, the holding of 30 personal exhibitions (1998-2024) with different thematic proposals, the variety of plastic languages, as well as other artistic activities carried out over more than two decades, attest to the constant concern to reinvent myself, moving away from the comfort of success. Starting in 1998, my attention was initially directed towards engraving techniques. In parallel, the permanent predisposition towards the unconventional and experimental, three-dimensional and monumental, as well as the interest in interactivity with the public or towards landmarks in conceptual and minimal art, with careful exposure in situ, my attention was directed towards installation, video art and digital processing, especially in recent years.
CV detaliat:
EXPOZIȚII PERSONALE /// PERSONAL EXHIBITION:
1991 – Timişoara (Casa Universitarilor)
1992 – Târgu-Mureş (Redacția
revista Vatra)
1998 – Timişoara…Penitenciar*
1999 – Timişoara… Aeroport*
2001 – Româneşti (Timiş)… Peșteră*
2002 – Timişoara…Muzeul de
Artă* – Incursiuni 980199 (Penitenciar-Peșteră-Aeroport)
2002 – Timişoara, DeOchi (Galeria Helios)
2003 – Timişoara, Miraj (Galeria Carola’s)
2003 – Mogoşoaia, Filonul de Fum (Palatele Brâncovenești)
2003 – Timişoara, Picuri
(Fundația Rubin, Arta în Stradă)
2004 – Timişoara (Ţiriac Bank)
2004 – Târgu-Mureş, Incursiuni 980199 (Galeria filialei UAP)
2004 – Timişoara, Evanghelia după Araña (Muzeul Huniade)
2005 – Timişoara, Noduri 1 (Galeria Helios)
2005 – Timişoara (Consiliul Judeţean Timiş)
2006 – Timişoara, Morse (Centrul Cultural German)
2006 – Timişoara (reprezentanța
Dacia)
2006 – Bucureşti, Noduri 2 (Galeria Nit)
2008 – Cluj Napoca, Noduri 3 (Galeria Alianța Artelor)
2009 – Timişoara, Înconjurat de iarbă (Galeria Helios)
2009 – Gărâna (Jazz Festival – Caraş-Severin)
2012 – Timişoara, Umbre (Galeria Mansarda)
2013 – Timişoara, Căderea Îngerilor
(Galeria Helios)
2017 – Arad, Umbre 2 / Shadows 2, (Muzeul
de Artă)
2018 – Petrila, Noroc Alb, (Mina
Școală, Exploatarea Mineră)
2018 – Timişoara, 1538 km (Galeria Pygmalion)
2019 –
Timişoara, Dream Maker (Galeria Helios)
2021 – Târgu Mureș, Geografii afective (Galeria
Camera K’arte)
2023 – Timişoara, Mentalese (Galeria Park)
2024 – Târgu Mureș, Cutis Anserina (Galeria Camera K’arte)
EXPOZIȚII INTERNAȚIONALE /// INTERNATIONAL EXHIBITION:
1998 - International Arts
Saloon – Reşiţa (România)
1999, 2001, 2003, 2005 -
International Mini Print Biennial – Cluj-Napoca (România)
2000, 2002-2005 -
Mini Print International Cadaques (Spain)
2003-2005 - Florean Museum - Baia
Mare (România)
2003,
2005 - International Experimental Engraving Biennial –
Timişoara (România)
2003,
2006 - Lessedra Mini Print – Sofia (Bulgaria)
2003 - International Dry Point
Biennial – Užice (Serbia Montenegro)
2004,
2006 - International Mini Print Biennial Graphium – Timişoara
(România)
2005 - Romanian Artist’s
Exhibition – Heidelberg (Germany)
International
Mini Print Biennial Iser – Ploieşti (România)
International
Art Biennale – Beijing (China)
International
Mini Print Biennial – Tetovo (Macedonia)
International
Mini Print Lolita Rubial – Montevideo (Uruguay)
2006 - Egyptian International Print Triennale – Cairo (Egypt)
Romanian
Modern Artist’s Exhibition – Koga (Japan)
International
Print Biennial Space – Seoul (Korea)
International
Biennal of Engraving – Liège (Belgium)
Bimpe
IV – Vancouver (Canada)
International
Print Triennial – Krakow (Poland)
International
Mini Print Graphium – Timişoara (Romania)
2007 - International Print
Triennale – Sofia (Bulgaria)
2008 - International Biennial
of Miniature Art – Gornji Milanovac (Serbia)
International
Experimental Engraving Biennial – Mogoşoaia (Romania)
International
Biennial Now Art Now Future – Vilnius (Lithuania)
Romanian
Artist’s Exhibition – Madrid (Spain)
International
Workshop – Çanakkale (Turkey)
International
Mini Print and Ex Libris – Milano (Italy)
2009 - International Painting
Camp – Tescani (Romania)
20
Years Since The Romanian Revolution – Budapest (Hungary)
2010 - Alegorii budiste –
Timişoara (Romania)
Xilografía,
Matriz Estilística 4 – Durango (México)
2011 - Mnemosyning - Vino cu
mine în pădurea de mesteceni, Timisoara (Romania)
Mnemosyning,
ICR – Budapeste (Ungaria)
2012,
2013 - International Exhibition of Calligraphy and Art of
Penmanship – Klaipedia (Lithuania)
The
Poethics of Politics – Varşovia (Poland)
The First International
Small Graphic Biennial – Arad (Romania)
2013, 2016 - Triennale Européenne de
L’estampe Contemporaine – Toulouse (France)
Konfrontation VI: Der
Holzschnitt heute, Galerie 3 – Klagenfurt (Austria)
Portas Abertas – Evora (Portugal)
Incubarte – Valencia (Spain)
Premio Murano, Scuola del Vetro Abate Zanetti –
Murano (Italia)
2015 - Awareness - Central Station Strasbourg (France)
International
Printmaking Biennall – Douro (Portugal)
Drawing
Triennial – Tallinn (Estonia)
Second
Silk Road International Arts Festival
– Shanxi (China)
Tribuna Graphic, 6th edition – Cluj-Napoca (Romania)
2018 - International
Mini-Print Triennial 2018 – Tokyo (Japan)
2019 - Ulsan International
Woodcut Print Biennial – Ulsan (North Korea)
2020 - Zoom In (online)
- Timișoara (România)
Inventeurs d’ Images - Nice (France)
2022 - Muzeul Portabil – Arad (România)
2024 - The Arrght! – Mal Feita Art Festival (on line), São Paulo (Brasil)
Graphic Art Biennial of Szeklerland
- Sfântu Gheorghe (România)
2025 - Magmart, International Video Art Festival, Napoli (Italia)
EXPOZIȚII NAȚIONALE /// NATIONAL EXHIBITION:
1992-1995 – Student Fest, Timişoara
1996 – Color-Print Engraving Salon, Iaşi
1998-2005,
2007, 2009-2013, 2015, 2018-2023 – Salonul Anual
al Artelor Vizuale - UAPT,
Timişoara
2004 – The Light, Timişoara
2005 – Utopia Festival, Timişoara
2006 – The Scene, Timişoara
2006 – Moldova Salon, Bacău-Chişinău
2006 – National Arts Salon, Bucureşti
2007 – The Path, Timişoara
2010 – Water and turbine, Timişoara
2011 – 10 ani, Expoziție retrospectivă, Palatul Brâncoveanu,
Mogoşoaia
2011 – Grafica românească, Bucureşti, Iaşi
Atelierul de gravură Graphium, Timişoara, expoziții de grup /// Engraving Studio Graphium, group exhibition:
1999,
2001, 2003 – Graphium studio, Timişoara
2015 – Jubilee 35 Graphium studio, Timişoara
Woodcut
– Stylistic matrix, expoziții de grup /// exhibition group:
2008,
2009, 2016 – Woodcut – Stylistic matrix, Timişoara
2010 – Xilografía, Matriz Estilística 4 – Durango (México)
2012 – Xilografia, Matrice Stilistică 6 – Galaţi (România)
Avantpost.ro, expoziții de grup /// exhibition group:
2016
– Unseen. Celebrating DADA, Galeria Helios,
Timișoara
2016
– Hidden Agenda, Galeria Rezidența Scena 9,
București
2016 – Hidden Agenda, Muzeul Temporar de Artă Contemporană, Timișoara
2017
– Universe allowed, Turnul fostei Fabrici de
Baterii, Timișoara.
2019
– In Vitro Veritas, la Gara de Nord Timisoara
2019
– De la Revoluție la revoluții,, la Depozitul de
Tramvaie, viitorul spațiu cultural MultipleXity, TM23, Timisoara.
2021
– Oasis. Green
Identity, la Stațiunea Tinerilor Naturaliști, Timișoara
2023
– Hiperestezia, Galeria Bastion 2, Timișoara
EXPOZIȚII
DE GRUP /// EXHIBITION GROUP:
1997 – Tescani, Bacău
1999 – Nouă group, Târgu Mureş
1999 – În labirint, Timișoara
2006,
2007, 2009, 2010 – Mraconia-Dubova camp,
Timişoara
2008 – Mentorul, master’s homage, Timişoara
2009 – Plai Festival, Timişoara
2009 – 20 de ani de începerea Revoluției Române,Timişoara
2010 – 20 de ani de la înființarea Facultății de Arte și Design,
Timişoara
2011 – Graţie şi forţă, in memoriam Cosmin Lungu, Timişoara
2011,
2012, 2013, 2021 – Salonul Anual al Profesorilor,
Timişoara
2012 – Art for sale, Timişoara
2013 – Salonul Premiaților UAPT, Timişoara
2015 – Artiști plastici din Banat, Budapesta
2015 – Nexus, expoziție UAP
Timișoara, Cluj Napoca
2020 – Expoziția retrospectivă Liceul de Artă Timișoara Timișoara -
1957-2020
2020 – Expo Alumini, Facultatea de Arte și Design Timișoara - ARTE 30 de ani de la
reînființare 1990-2020
2020 – Zoom In, online exhibition, Timișoara
2021 – 70 de ani de la înființarea UAPT, Timișoara
2022 – On Her Side, Centrul de Proiecte, Timișoara
2022 – Flight Square, Galeria Pygmalion, Timișoara
2024, 2025 – Prezențe artistice semnificative în atelierele UAPT
2024 –
Estetica Rătăcirii, Galeria Helios, Timișoara
2024 – Opposite Perspectives, Sala Studio, Casa Artelor, Timișoara
2024 – Unde de niciunde, Pasmatex, Timișoara
TABERE DE CREAȚIE /// CREATIVE CAMP:
1997,
2009 – Tescani (Romania)
2004 – Gărâna (Romania)
2006,
2007, 2010 – Mraconia-Dubova (Romania)
2008 – Çanakkale (Turkey)
2011,
2012 – Gărâna ArtHouse (Romania)
ACTIVITĂȚI RO /// ACTIVITY EN, scroll
- membru fondator
al ziarului de satiră Râsu’Plânsu’,
1990 – Timişoara
- desene satirice
publicate în presa locală, naţională şi internaţională (Universul – SUA),
precum şi participări la diferite concursuri de gen (Cuba, Belgia, Brazilia,
Franţa, Turcia şi România) – 1990-1994, 1998
- iniţiator şi
coordonator al Festivalului de Artă Studenţească Student Fest, 1992-’94 şi 1997 – Timişoara
- profesor de
Educație Plastică, învățământ preuniversitar, din 1998.
- iniţiator şi
coordonator al Cercului de Pictură cu persoanele aflate în custodia
Penitenciarului Timişoara, 1998-2002
- membru al
Asociaţiei Umanitare Sf. Petru şi Pavel,
2000-2002 – Timişoara
- iniţiator şi
director al Bienalei Internaţionale de Gravură Mică Graphium, 2004, 2006, 2008 – Timişoara
- debut literar,
revista Orient Latin, 2006 –
Timişoara
- membru al
juriului Salonului de Artă al UAP, 2006, 2017 – Timişoara
- cronici plastice
în Renaşterea Bănăţeană, supliment Paralela 45, 2007-2011 – Timişoara
- text literar în Almanahul Science Fiction, 2008 –
Timişoara
- membru al
juriului Bienalei Internaţionale de Gravură Experimentală, 2008 – Mogoşoaia
- curator al
Salonului Artelor Vizuale al UAP, 2010, 2011, 2013, 2014 – Timişoara
- membru al
juriului Grafica Românească, UAP România – Bucureşti, 2011
- curator al Salonului
Premiaților UAPT, Timişoara, 2013-2016
- iniţiator şi
coordonator al proiectului Plăci
comemorative dedicate personalităţilor artei plastice din Timişoara –
Timişoara, 2013, 2014, 2015
- iniţiator şi
coordonator al proiectului internaţional Diplomatic
Art Timişoara, începând din 2014
- initiator,
curator și coordonator al proiectului Consulart,
2019, parte al proiectului Ecouri Europene
- Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2021
- curator Si Muove, 2020 - Timișoara
- curator Zoom
In, 2020 – Timișoara
- inițiator și
coordonator al proiectului artistic-expozițional cu foștii elevi din
preuniversitar, actuali colegi de breaslă, 2022, 2024 - Timișoara
///
- founding
member of the satirical newspaper Râsu’Plânsu’, 1990 – Timişoara
- satirical
drawings published in local, national and international press (Universul –
USA), as well as participation in various genre competitions (Cuba, Belgium,
Brazil, France, Turkey and Romania) – 1990-1994, 1998
- initiator and
coordinator of the Student Art Festival Student Fest, 1992-’94 and 1997 –
Timişoara
- professor of
Fine Arts, pre-university education, since 1998.
- initiator and
coordinator of the Painting Circle with persons in custody of the Timişoara
Penitentiary, 1998-2002
- member of the
Humanitarian Association Sf. Petru și Pavel, 2000-2002 – Timişoara
- initiator and
director of the International Biennial of Small Engraving Graphium, 2004, 2006,
2008 – Timişoara
- literary
debut, Orient Latin magazine, 2006 – Timişoara
- member of the
jury of the UAP Art Salon, 2006, 2017 – Timişoara
- plastic
reviews in Renaşterea Bănăţeană, supplement Paralela 45, 2007-2011 – Timişoara
- literary text
in the Science Fiction Almanac, 2008 – Timişoara
- member of the
jury of the International Biennial of Experimental Engraving, 2008 – Mogoşoaia
- curator of
the UAP Visual Arts Salon, 2010, 2011, 2013, 2014 – Timişoara
- member of the
jury Grafica Românească, UAP Romania – Bucharest, 2011
- curator of
the Salon of UAPT Prize Winners, Timişoara, 2013-2016
- initiator and
coordinator of the project Commemorative plaques dedicated to the personalities
of plastic arts in Timişoara – Timişoara, 2013, 2014, 2015
- initiator and
coordinator of the international project Diplomatic Art Timişoara, starting
from 2014
- initiator,
curator and coordinator of the project Consulart, 2019, part of the project
Ecouri Européenne - Timişoara European Capital of Culture 2021
- curator Si
Muove, 2020 - Timişoara
- curator Zoom
In, 2020 – Timişoara
- initiator and
coordinator of the artistic-exhibition project with former pre-university
students, current guild colleagues, 2022, 2024 - Timisoara
Comentarii critice sub semnătura /// Critical comments under the signature: Coriolan Babeţi, Maria Magdalena Crişan, Livius George Ilea, Radu Ionescu, Ioan Iovan, Negoiţă Lăptoiu, Andrei Medinski, Olivia Niţiş, Deliu Petroiu, Ciprian Radovan, Iris Ordean, Maria Orosan Telea, Alexandra Titu.
Premii, distincții /// Awards, distinctions:
- 1993 – Premiul II la Festivalul Internaţional
de Umor Mărul de Aur – Bistriţa-Năsăud
- 2006 – efigie
omagială Corneliu Baba primită din
partea Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Timiş,
Timişoara
- 2012 – Premiul Agenţiei de Turism Ultramarin,
Timişoara, cu ocazia Salonului Anual al Artelor Vizuale – UAPT
- 2018 – Gala Excelenței, Diploma din partea
Primăriei Timișoara
Lucrări în colecții muzeale /// Works in museum collections:
Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia,
Muzeul de Arte Vizuale Galați,
Contemporary Art Museum CAM, Casoria, Italia
Lucrări în colecții particulare din /// Works in private collections from: Albania, Anglia, Austria, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Japonia, SUA și România.
- articole, cronici
sau interviuri despre activitatea artistică personală, în presa scrisă şi
audio-vizuală locală şi naţională, începând cu anul 1990. ///
e-mail: chirileanuc@yahoo.com
web: http://ciprianchirileanu-art.blogspot.com
http://inconjuratdeiarba.blogspot.com
http://ciprianchirileanu.blogspot.com (cronici plastice /// visual arts reviews)
Timișoara, mai 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu