joi, 26 decembrie 2024

CURRICULUM VITAE

 

Ciprian CHIRILEANU …Curriculum vitae

* Născut / born in Timişoara, România – 25 februarie 1966. 

* Doctor în artele vizuale / Doctor of Visual Arts (Facultatea de Arte Plastice şi Decorative, Timişoara), 2013

* Trăiește și lucrează / Lives and work in Timișoara


 RO / for EN scroll

CV narativ:

Absolvent al Facultății de Arte și Design Timișoara (1998), membru titular (1999) și vicepreședinte (2010) al UAP Timișoara, precum și al grupurilor Graphium (1998), Xilogravură, matrice stilistică (2008) și Avantpost.ro (2016). Principalele preocupări artistice sunt legate de tematica umbrei, de aspectele duale și contradictorii din societate, de evenimentele sau deciziile absurde, asumate sau inventate individual sau de lumea înconjurătoare. Creația personală (gravură, fotografie, procesare digitală, instalații, video), integrată pe direcția experimentelor artistice și a artei conceptuale, însumează 30 de expoziții personale, prezența la peste 60 de bienale internaționale și la peste 60 de expoziții din România, dar și inițiator de proiecte - Student Fest (1992), un cerc de pictură cu deținuții (1998), Bienala Internațională de Gravură Mică Graphium (2004), Plăci comemorative (2013), Diplomatic Art (2014) etc - lucrările artistului se regăsesc în colecții private și muzeale, activitatea artistică fiind semnalată de presă și critica de artă începând din 1990. Detalii la prezentul blog: http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/

De la noncomformismul întru câtva strunit (Deliu Petroiu, 1998) de a-şi pregăti particularităţile unui drum propriu (Ioan Iovan, 1998), la insinuarea în spiritul privitorului, de a-l tulbura şi de a-l face să gândească (Radu Ionescu, 1998), artistul reuşeşte să manipuleze spaţiul, cum este el umplut sau vidat de materie fără a forţa printr-o redundanţă a naraţiei (Alexandra Titu, 2002). El doar sparge suprafețele mari cu o singură pată albă și se joacă cu formele și tehnicile cu o ușurință uimitoare (Ioan Szekernyes, 2003). Atitudinea sa este expresia unui civism necesar în raportul nostru cu natura, cu mediul, în comunicarea umană (Maria Magdalena Crișan, 2003) unde sensibilitatea este susţinută de o dinamică vectorială (Ciprian Radovan, 2003). Excelează în seriozitatea şi pasiunea unui discurs prin care omul apare ca un personaj „trucat”, ambivalent, un Ianus compus din două feţe (Vasile Radu, 2008) care marchează o netăgăduită bucurie a gestului şi configurării, cu mult suflu de nelinişte şi imprevizibil (Negoiță Lăptoiu, 2008) - este mereu grăbit, transfigurat de sentimentul urgenţei unor presimţite acţiuni decisive (Livius George Ilea, 2008). Ieşirea din bidimensional, crearea de ambienturi neconvenţionale, de environment-uri interactive (Olivia Nițiș, 2009), arată că ştie sau vrea să ştie ce face în fiecare clipă. Ce sens transportă imaginea lui (Coriolan Babeți, 2012). Altfel spus, relevanţa expunerii în spaţii alternative în care interacţiunea dintre medii şi public reuşea să pună în evidenţă substanţa angajării socio-culturale a artistului (Olivia Nițiș, 2014) conduce spre realizarea unor expoziții cu un accentuat caracter scenografic (Maria Orosan Telea, 2018) într- o sondare autobiografică (Maria Orosan Telea, 2021). Spre exemplu o simfonie de cartofi cu bucurie absurdă (Laurie Barron, 2021) în aparentă concordanță cu tradiția post-minimalistă (Iris Ordean, 2023), născute din necesitatea de a găsi soluțiile interdisciplinare cele mai potrivite pentru a da formă vizuală unui concept complicat, rar abordat în artele vizuale și care adesea ne îndeamnă să ne ascundem vulnerabilitățile (Maria Orosan Telea, 2023-2024).

Compilația extraselor critice de mai sus, susținerea a 30 de expoziții personale (1998-2024) cu propuneri tematice diferite, varietatea limbajelor plastice, precum și alte activități artistice desfășurate pe parcursul a peste două decenii, atestă preocuparea constantă de a mă reinventa, îndepărtându-mă de comoditatea succesului. Începând din 1998, atenția mi-a fost îndreptată pentru început spre tehnicile gravurii. În paralel, predispoziția permanentă spre neconvențional și experiment, tridimensional și monumental, precum și interesul față de interactivitate cu publicul sau față de reperele din arta conceptuală și minimală, cu expunere atentă in situ, atenția mi-a fost îndreptată spre instalație, video art și procesare digitală, mai ales în ultimii ani.

///

Narrative CV: Graduate of the Faculty of Arts and Design Timișoara (1998), full member (1999) and vice president (2010) of the UAP Timișoara, as well as of the groups Graphium (1998), Xilogravură, matriș stilistică (2008) and Avantpost.ro (2016). The main artistic concerns are related to the theme of the shadow, to the dual and contradictory aspects of society, to absurd events or decisions, assumed or invented individually or by the surrounding world. Personal creation (engraving, photography, digital processing, installations, video), integrated in the direction of artistic experiments and conceptual art, totals 30 personal exhibitions, presence at over 60 international biennials and over 60 exhibitions in Romania, but also initiator of projects - Student Fest (1992), a painting circle with prisoners (1998), the Graphium International Small Engraving Biennial (2004), Commemorative Plaques (2013), Diplomatic Art (2014) etc. - the artist's works can be found in private and museum collections, his artistic activity being reported by the press and art critics since 1990. Details on this blog: http://ciprianchirileanu-art.blogspot.ro/

… 

From somewhat restrained nonconformism (Deliu Petroiu, 1998) to preparing the particularities of his own path (Ioan Iovan, 1998), to the insinuation in the spirit of the viewer, to disturb him and make him think (Radu Ionescu, 1998), the artist manages to manipulate the space, how it is filled or emptied of matter without forcing through a redundancy of the narrative (Alexandra Titu, 2002). He only breaks the large surfaces with a single white spot and plays with the forms and techniques with amazing ease (Ioan Szekernyes, 2003). His attitude is the expression of a necessary civicism in our relationship with nature, with the environment, in human communication (Maria Magdalena Crișan, 2003) where sensitivity is supported by a vectorial dynamic (Ciprian Radovan, 2003). He excels in the seriousness and passion of a discourse through which man appears as a "tricked" character, ambivalent, a Janus composed of two faces (Vasile Radu, 2008) that marks an undeniable joy of gesture and configuration, with a lot of restlessness and unpredictability (Negoiță Lăptoiu, 2008) - he is always in a hurry, transfigured by the feeling of urgency of some anticipated decisive actions (Livius George Ilea, 2008). Coming out of the two-dimensional, creating unconventional environments, interactive environments (Olivia Nițiș, 2009), shows that he knows or wants to know what he is doing at every moment. What meaning does his image convey (Coriolan Babeți, 2012). In other words, the relevance of the exhibition in alternative spaces where the interaction between the media and the public managed to highlight the substance of the artist's socio-cultural engagement (Olivia Nițiș, 2014) leads to the creation of exhibitions with a pronounced scenographic character (Maria Orosan Telea, 2018) in an autobiographical survey (Maria Orosan Telea, 2021). For example, a symphony of potatoes with absurd joy (Laurie Barron, 2021) in apparent agreement with the post-minimalist tradition (Iris Ordean, 2023), born from the need to find the most appropriate interdisciplinary solutions to give visual form to a complicated concept, rarely approached in the visual arts and which often urges us to hide our vulnerabilities (Maria Orosan Telea, 2023-2024). 

The compilation of the above critical excerpts, the holding of 30 personal exhibitions (1998-2024) with different thematic proposals, the variety of plastic languages, as well as other artistic activities carried out over more than two decades, attest to the constant concern to reinvent myself, moving away from the comfort of success. Starting in 1998, my attention was initially directed towards engraving techniques. In parallel, the permanent predisposition towards the unconventional and experimental, three-dimensional and monumental, as well as the interest in interactivity with the public or towards landmarks in conceptual and minimal art, with careful exposure in situ, my attention was directed towards installation, video art and digital processing, especially in recent years.


CV detaliat:

EXPOZIȚII PERSONALE /// PERSONAL EXHIBITION:

1991 – Timişoara (Casa Universitarilor)

1992 – Târgu-Mureş (Redacția revista Vatra)

1998 – Timişoara…Penitenciar*

1999 – Timişoara… Aeroport*

2001 – Româneşti (Timiş)… Peșteră*

2002 – Timişoara…Muzeul de Artă* – Incursiuni 980199 (Penitenciar-Peșteră-Aeroport)

2002 – Timişoara, DeOchi (Galeria Helios)

2003 – Timişoara, Miraj (Galeria Carola’s)

2003 – Mogoşoaia, Filonul de Fum (Palatele Brâncovenești)

2003 – Timişoara, Picuri (Fundația Rubin, Arta în Stradă)

2004 – Timişoara (Ţiriac Bank)

2004 – Târgu-Mureş, Incursiuni 980199 (Galeria filialei UAP)

2004 – Timişoara, Evanghelia după Araña (Muzeul Huniade)

2005 – Timişoara, Noduri 1 (Galeria Helios)

2005 – Timişoara (Consiliul Judeţean Timiş)

2006 – Timişoara, Morse (Centrul Cultural German)

2006 – Timişoara (reprezentanța Dacia)

2006 – Bucureşti, Noduri 2 (Galeria Nit)

2008 – Cluj Napoca, Noduri 3 (Galeria Alianța Artelor)

2009 – Timişoara, Înconjurat de iarbă (Galeria Helios)

2009 – Gărâna (Jazz Festival – Caraş-Severin)

2012 – Timişoara, Umbre (Galeria Mansarda)

2013 – Timişoara, Căderea Îngerilor (Galeria Helios)

2017 – Arad, Umbre 2 / Shadows 2, (Muzeul de Artă)

2018 – Petrila, Noroc Alb, (Mina Școală, Exploatarea Mineră)

2018 – Timişoara, 1538 km (Galeria Pygmalion)

2019 – Timişoara, Dream Maker (Galeria Helios)

2021Târgu Mureș, Geografii afective (Galeria Camera Karte)

2023 – Timişoara, Mentalese (Galeria Park)

2024 – Târgu Mureș, Cutis Anserina (Galeria Camera Karte)

  

EXPOZIȚII INTERNAȚIONALE /// INTERNATIONAL EXHIBITION:

1998 - International Arts Saloon – Reşiţa (România)

1999, 2001, 2003, 2005 - International Mini Print Biennial – Cluj-Napoca (România)

2000, 2002-2005 - Mini Print International Cadaques (Spain)

2003-2005 - Florean Museum - Baia Mare (România)

2003, 2005 - International Experimental Engraving Biennial – Timişoara (România)

2003, 2006 - Lessedra Mini Print – Sofia (Bulgaria)

2003 - International Dry Point Biennial – Užice (Serbia Montenegro)

2004, 2006 - International Mini Print Biennial Graphium – Timişoara (România)

2005 - Romanian Artist’s Exhibition – Heidelberg (Germany)

International Mini Print Biennial Iser – Ploieşti (România)

International Art Biennale – Beijing (China)

International Mini Print Biennial – Tetovo (Macedonia)

International Mini Print Lolita Rubial – Montevideo (Uruguay)

2006 - Egyptian International Print Triennale – Cairo (Egypt)

Romanian Modern Artist’s Exhibition – Koga (Japan)

International Print Biennial Space – Seoul (Korea)

International Biennal of Engraving – Liège (Belgium)

Bimpe IV – Vancouver (Canada)

International Print Triennial – Krakow (Poland)

International Mini Print Graphium – Timişoara (Romania)

2007 - International Print Triennale – Sofia (Bulgaria)

2008 - International Biennial of Miniature Art – Gornji Milanovac (Serbia)

International Experimental Engraving Biennial – Mogoşoaia (Romania)

International Biennial Now Art Now Future – Vilnius (Lithuania)

Romanian Artist’s Exhibition – Madrid (Spain)

International Workshop – Çanakkale (Turkey)

International Mini Print and Ex Libris – Milano (Italy)

2009 - International Painting Camp – Tescani (Romania)

20 Years Since The Romanian Revolution – Budapest (Hungary)

2010 - Alegorii budiste – Timişoara (Romania)

Xilografía, Matriz Estilística 4 – Durango (México)

2011 - Mnemosyning - Vino cu mine în pădurea de mesteceni, Timisoara (Romania)

Mnemosyning, ICR – Budapeste (Ungaria)

2012, 2013 - International Exhibition of Calligraphy and Art of Penmanship – Klaipedia (Lithuania)

The Poethics of Politics – Varşovia (Poland)

The First International Small Graphic Biennial – Arad (Romania)

2013, 2016 - Triennale Européenne de L’estampe Contemporaine – Toulouse (France)

Konfrontation VI: Der Holzschnitt heute, Galerie 3 – Klagenfurt (Austria)

Portas Abertas – Evora (Portugal)

Incubarte – Valencia (Spain)

Premio Murano, Scuola del Vetro Abate Zanetti – Murano (Italia)

2015 - Awareness - Central Station Strasbourg (France)

International Printmaking Biennall – Douro (Portugal)

Drawing Triennial – Tallinn (Estonia)

Second Silk Road International Arts Festival – Shanxi (China)

Tribuna Graphic, 6th edition – Cluj-Napoca (Romania)

2018 - International Mini-Print Triennial 2018 – Tokyo (Japan)

2019 - Ulsan International Woodcut Print Biennial – Ulsan (North Korea)

2020 - Zoom In (online) - Timișoara (România)

Inventeurs d’ Images - Nice (France)

2022Muzeul Portabil – Arad (România)

2024 - The Arrght! – Mal Feita Art Festival (on line), São Paulo (Brasil)

            Graphic Art Biennial of Szeklerland - Sfântu Gheorghe (România)

 2025 - Magmart, International Video Art Festival, Napoli (Italia)

 

EXPOZIȚII NAȚIONALE /// NATIONAL EXHIBITION:

1992-1995Student Fest, Timişoara

1996Color-Print Engraving Salon, Iaşi

1998-2005, 2007, 2009-2013, 2015, 2018-2023 Salonul Anual al Artelor Vizuale - UAPT, Timişoara

2004The Light, Timişoara

2005Utopia Festival, Timişoara

2006The Scene, Timişoara

2006Moldova Salon, Bacău-Chişinău

2006National Arts Salon, Bucureşti

2007The Path, Timişoara

2010Water and turbine, Timişoara

201110 ani, Expoziție retrospectivă, Palatul Brâncoveanu, Mogoşoaia

2011Grafica românească, Bucureşti, Iaşi

 

 

Atelierul de gravură Graphium, Timişoara, expoziții de grup /// Engraving Studio Graphium, group exhibition:

1999, 2001, 2003 Graphium studio, Timişoara

2015 – Jubilee 35 Graphium studio, Timişoara

 

Woodcut – Stylistic matrix, expoziții de grup /// exhibition group:

2008, 2009, 2016Woodcut – Stylistic matrix, Timişoara

2010 – Xilografía, Matriz Estilística 4 – Durango (México)

2012 – Xilografia, Matrice Stilistică 6 – Galaţi (România)

 

Avantpost.ro, expoziții de grup /// exhibition group:

2016 – Unseen. Celebrating DADA, Galeria Helios, Timișoara

2016 – Hidden Agenda, Galeria Rezidența Scena 9, București

2016 – Hidden Agenda, Muzeul Temporar de Artă Contemporană, Timișoara

2017 – Universe allowed, Turnul fostei Fabrici de Baterii, Timișoara.

2019 – In Vitro Veritas, la Gara de Nord Timisoara

2019 – De la Revoluție la revoluții,, la Depozitul de Tramvaie, viitorul spațiu cultural MultipleXity, TM23, Timisoara.

2021 – Oasis. Green Identity, la Stațiunea Tinerilor Naturaliști, Timișoara

2023 – Hiperestezia, Galeria Bastion 2, Timișoara

 

EXPOZIȚII DE GRUP /// EXHIBITION GROUP:

1997 – Tescani, Bacău

1999Nouă group, Târgu Mureş

1999În labirint, Timișoara

2006, 2007, 2009, 2010Mraconia-Dubova camp, Timişoara

2008Mentorul, master’s homage, Timişoara

2009Plai Festival, Timişoara

200920 de ani de începerea Revoluției Române,Timişoara

201020 de ani de la înființarea Facultății de Arte și Design, Timişoara

2011Graţie şi forţă, in memoriam Cosmin Lungu, Timişoara

2011, 2012, 2013, 2021Salonul Anual al Profesorilor, Timişoara

2012Art for sale, Timişoara

2013Salonul Premiaților UAPT, Timişoara

2015Artiști plastici din Banat, Budapesta

2015Nexus, expoziție UAP Timișoara, Cluj Napoca

2020 Expoziția retrospectivă Liceul de Artă Timișoara Timișoara - 1957-2020

2020Expo Alumini, Facultatea de Arte și Design Timișoara - ARTE 30 de ani de la reînființare 1990-2020

2020Zoom In, online exhibition, Timișoara

202170 de ani de la înființarea UAPT, Timișoara

2022On Her Side, Centrul de Proiecte, Timișoara

2022Flight Square, Galeria Pygmalion, Timișoara

2024, 2025 Prezențe artistice semnificative în atelierele UAPT

2024Estetica Rătăcirii, Galeria Helios, Timișoara

2024Opposite Perspectives, Sala Studio, Casa Artelor, Timișoara

2024Unde de niciunde, Pasmatex, Timișoara

 

TABERE DE CREAȚIE /// CREATIVE CAMP:

1997, 2009 – Tescani (Romania)

2004 – Gărâna (Romania)

2006, 2007, 2010 – Mraconia-Dubova (Romania)

2008 – Çanakkale (Turkey)

2011, 2012 – Gărâna ArtHouse (Romania)


ACTIVITĂȚI  RO   ///   ACTIVITY   EN, scroll

- membru fondator al ziarului de satiră Râsu’Plânsu’, 1990 – Timişoara

- desene satirice publicate în presa locală, naţională şi internaţională (Universul – SUA), precum şi participări la diferite concursuri de gen (Cuba, Belgia, Brazilia, Franţa, Turcia şi România) – 1990-1994, 1998

- iniţiator şi coordonator al Festivalului de Artă Studenţească Student Fest, 1992-’94 şi 1997 – Timişoara

- profesor de Educație Plastică, învățământ preuniversitar, din 1998.

- iniţiator şi coordonator al Cercului de Pictură cu persoanele aflate în custodia Penitenciarului Timişoara, 1998-2002

- membru al Asociaţiei Umanitare Sf. Petru şi Pavel, 2000-2002 – Timişoara

- iniţiator şi director al Bienalei Internaţionale de Gravură Mică Graphium, 2004, 2006, 2008 – Timişoara

- debut literar, revista Orient Latin, 2006 – Timişoara

- membru al juriului Salonului de Artă al UAP, 2006, 2017 – Timişoara

- cronici plastice în Renaşterea Bănăţeană, supliment Paralela 45, 2007-2011 – Timişoara

- text literar în Almanahul Science Fiction, 2008 – Timişoara

- membru al juriului Bienalei Internaţionale de Gravură Experimentală, 2008 – Mogoşoaia

- curator al Salonului Artelor Vizuale al UAP, 2010, 2011, 2013, 2014 – Timişoara

- membru al juriului Grafica Românească, UAP România – Bucureşti, 2011

- curator al Salonului Premiaților UAPT, Timişoara, 2013-2016

- iniţiator şi coordonator al proiectului Plăci comemorative dedicate personalităţilor artei plastice din Timişoara – Timişoara,  2013, 2014, 2015

- iniţiator şi coordonator al proiectului internaţional Diplomatic Art Timişoara, începând din 2014

- initiator, curator și coordonator al proiectului Consulart, 2019, parte al proiectului Ecouri Europene - Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2021

- curator Si Muove, 2020 - Timișoara

- curator Zoom  In, 2020 – Timișoara

- inițiator și coordonator al proiectului artistic-expozițional cu foștii elevi din preuniversitar, actuali colegi de breaslă, 2022, 2024 - Timișoara

///

- founding member of the satirical newspaper Râsu’Plânsu’, 1990 – Timişoara

- satirical drawings published in local, national and international press (Universul – USA), as well as participation in various genre competitions (Cuba, Belgium, Brazil, France, Turkey and Romania) – 1990-1994, 1998

- initiator and coordinator of the Student Art Festival Student Fest, 1992-’94 and 1997 – Timişoara

- professor of Fine Arts, pre-university education, since 1998.

- initiator and coordinator of the Painting Circle with persons in custody of the Timişoara Penitentiary, 1998-2002

- member of the Humanitarian Association Sf. Petru și Pavel, 2000-2002 – Timişoara

- initiator and director of the International Biennial of Small Engraving Graphium, 2004, 2006, 2008 – Timişoara

- literary debut, Orient Latin magazine, 2006 – Timişoara

- member of the jury of the UAP Art Salon, 2006, 2017 – Timişoara

- plastic reviews in Renaşterea Bănăţeană, supplement Paralela 45, 2007-2011 – Timişoara

- literary text in the Science Fiction Almanac, 2008 – Timişoara

- member of the jury of the International Biennial of Experimental Engraving, 2008 – Mogoşoaia

- curator of the UAP Visual Arts Salon, 2010, 2011, 2013, 2014 – Timişoara

- member of the jury Grafica Românească, UAP Romania – Bucharest, 2011

- curator of the Salon of UAPT Prize Winners, Timişoara, 2013-2016

- initiator and coordinator of the project Commemorative plaques dedicated to the personalities of plastic arts in Timişoara – Timişoara, 2013, 2014, 2015

- initiator and coordinator of the international project Diplomatic Art Timişoara, starting from 2014

- initiator, curator and coordinator of the project Consulart, 2019, part of the project Ecouri Européenne - Timişoara European Capital of Culture 2021

- curator Si Muove, 2020 - Timişoara

- curator Zoom In, 2020 – Timişoara

- initiator and coordinator of the artistic-exhibition project with former pre-university students, current guild colleagues, 2022, 2024 - Timisoara


Comentarii critice sub semnătura /// Critical comments under the signature: Coriolan Babeţi, Maria Magdalena Crişan, Livius George Ilea, Radu Ionescu, Ioan Iovan, Negoiţă Lăptoiu, Andrei Medinski, Olivia Niţiş, Deliu Petroiu, Ciprian Radovan, Iris Ordean, Maria Orosan Telea, Alexandra Titu.   

 

Premii, distincții /// Awards, distinctions: 

- 1993 – Premiul II la Festivalul Internaţional de Umor Mărul de Aur – Bistriţa-Năsăud

- 2006 – efigie omagială Corneliu Baba primită din partea Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Timiş, Timişoara

- 2012 – Premiul Agenţiei de Turism Ultramarin, Timişoara, cu ocazia Salonului Anual al Artelor Vizuale – UAPT

- 2018 – Gala Excelenței, Diploma din partea Primăriei Timișoara


Lucrări în colecții muzeale /// Works in museum collections: 

Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia, 

Muzeul de Arte Vizuale Galați,

Contemporary Art Museum CAM, Casoria, Italia


Lucrări în colecții particulare din /// Works in private collections from: Albania, Anglia, Austria, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Japonia, SUA și România. 


- articole, cronici sau interviuri despre activitatea artistică personală, în presa scrisă şi audio-vizuală locală şi naţională, începând cu anul 1990.   ///   - articles, reviews or interviews about personal artistic activity, in the local and national written and audiovisual press, starting with 1990.

 

e-mail: chirileanuc@yahoo.com

cichirileanu@gmail.com

 

web:    http://ciprianchirileanu-art.blogspot.com

            http://inconjuratdeiarba.blogspot.com

http://ciprianchirileanu.blogspot.com (cronici plastice  ///  visual arts reviews)

 

 

Timișoara, mai 2025



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu