marți, 26 decembrie 2017

ATELIERUL DE GRAVURĂ GRAPHIUM, la 35 de ani


Textul de mai jos prezintă o scurtă istorie a celor 35 de ani de existență a atelierului de gravură Graphium, singurul încă funcțional din România, fiind redactat la scurt timp după expoziția aniversară Retrospectiva Graphium din luna noiembrie 2015. În acest atelier am activat timp de zece ani (1998-2008), perioadă în care am inițiat și organizat primele trei ediții ale Bienalei Internaționale de Gravură Mică Graphium, în 2004 și 2006, și parțial în 2008. Recent, bienala a fost reluată prin organizarea celei de-a 4-a ediții în decembrie 2017 - director Constantin Catargiu. Mai multe informații la 




...


ATELIERUL DE GRAVURĂ GRAPHIUM

            La sfârșitul deceniului ‘70, ca urmare a bunelor relații avute cu autoritățile locale, Uniunea Artiștilor Plastici, filiala Timișoara, primește în administrare un spațiu destinat activitățiilor artistice, un rest din vechiul zid (bastion) de apărare al cetății demolate care, începând cu anul 1980, devine astfel sediul funcțional al ATELIERULUI DE GRAVURĂ GRAPHIUM (Calea Aradului, nr. 1), precum și al unui mic magazin cu produse specifice artelor plastice aparținând UAP Timișoara. Organizat pe principii stricte, conforme și cu exigențele impuse de travaliul caracteristic, aici erau asigurate condițiile realizării principalelor tehnici tradiționale în gravură, prin contribuția nemijlocită a graficianului Constantin Catargiu, atelierul fiind dotat cu două prese funcționale, una pentru tipar plan (litografie) din partea UAP Timișoara, cealaltă pentru tipar adânc (aquaforte, aquatinta, mezzotinta, ac rece, transferate din atelierul graficienei Hildegard Fackner Kremper, și ulterior o a treia presă pentru tipar înalt (xilogravură, linogravură) dar nefuncțională, toate existene și astăzi. În perioada 1980-1990 primul grup de artiști gravori este alcătuit din Viorel Cosor, Arcadie Ianto, Nora Novak, Georgeta Medinski, Lucia Moise și Constantin Catargiu, ultimul fiind coordonatorul tinerilor graficieni-gravori aparținând Atelierului 35 – înființat în anul 1973, ca rampă de lansare a artiștilor sub 35 de ani, ne-membri UAP România. Prin urmare, în acest deceniu expozițiile atelierului Graphium, ca entitate de grup, au fost realizate în cadrul Atelierului 35, dar și la Muzeul Județean Baia Mare (1984), la Galeria Helios Timișoara (1984, 1985, 1986, 1988), sau ca parte din amplele expoziții de grup naționale ale perioadei – expoziția filialei Timișoara a UAP la București (1985), Saloanele  Republicane de Grafică, 1980, 1982, 1983, 1985 sau la Saloanele Anuale organizate de UAP Timișoara, evenimente remarcate de presa de specialitate, sub semnătura criticilor sau a cronicarilor de artă din presa scrisă și audio din acea perioadă. La expozițile personale sau alte participări individuale la diverse manifestări artistice se menționa apartenența la atelerul Graphium. Un prim și important reper pentru istoria de început alatelierului Graphium îl reprezintă selectarea lucrării „Germinație II” autor Constantin Catargiu, la Internationale Triennale engagierter Grafik InterGrafik ’84 (Berlin, R.D. Germană) gravorul timișorean, implicit și atelierul Graphium, alăturându-se astfel unor nume cunoscute din grafica internațională din acea perioadă, promovați de InterGrafik: André Fougeron, Alexander Kulisiewicz, Carlos White, Alfaro Siqueiros, Hap Griehaber, Willi Soto și, dintre români, Marcel Chirnoagă ș. a. Lucrarea amintită a fost tipărită în „o sută de exemplare numerotate și semnate, spre a lua drumul R. D. Germane, dintre care unul va fi apoi trimis, alături de alte lucrări, și la viitorul festival mondial al tineretului și studenților de la Moscova. Pe lângă acestea, ziarul „Junge Welt”, în tiraj de 3 milioane exemplare, va difuza grafica artistului timișorean.” (Radu Voinea, 1984).

În anul 1990 se înființează Facultatea de Arte Plastice (azi Facultatea de Arte și Design), în cadrul Universității de Vest Timișoara, iar atelierul Graphium își deschide larg porțile pentru studenții facultății, cursurile și lucrările practice de gravură desfășurându-se până în 1998 sub directa și atenta îndrumare a lui Constantin Catargiu, aflat în dubla sa calitate de coordonator al atelierului dar și de profesor al instituției universitare, ceilalți membrii retrăgîndu-se. Dinamica creativă, numărul „ucenicilor”, precum și ritmul exemplarelor tipărite este greu de cuantificat. Cert este faptul că atelierul de gravură Graphium a devenit în scurt timp creuzetul emulativ al laborioaselor procedee tehnice îmbinate cu prospețimea specific studențească, oarecum reținută, totuși. Definitorie și totodată apogeul aceastei perioade este organizarea primei ediții (și, din păcate, ultima) a Salonului Studențesc Bienal de Gravură Graphium în anul 1995, în colaborare cu Facultatea de Arte Plastice Timișoara, eveniment adresat în mod special studenților interesați de gravură de la facultățile de arte plastice din România (București, Cluj Napoca, Iași și Timișoara), dar și din Moldova (Chișinău), Salonul căpătând astfel o dimensiune internațională. Expoziția a cuprins lucrări semnate de 57 de studenți și de 12 gravori profesori-invitați din cele cinci orașe universitare. Juriul a atribuit Premiul Salonului lui Florin Hațegan (Timișoara) alături de alte cinci premii și 16 nominalizări. Catalogul face o ”radiografiere” a gravurii românești în cuprinsul catalogului manifestării, așa cum a fost ea percepută în anul 1995, inclusiv din perspectiva universitară, textele fiind semnate de Amelia Pavel (București), Vasile Radu (Cluj Napoca), Atena Simionescu (Iași), Ileana Pintilie și Ioan Iovan (ambii din Timișoara). Componența echipei organizatorice a Salonului Studențesc Graphium a inclus studenții Vică Tilă Adorian (coordonator), în prezent decanul Facultății de Artă Timișoara, Fésüs László Barna, Ortansa Ilie, Ciprian Chirileanu, și profesorii Constantin Catargiu, Suzana Fântânariu, Adriana Lucaciu și Marcel Breilean, toți de la Facultea de Arte Plastice din Timișoara.

Schimbările survenite după 1989 au impus noi reguli de supraviețuire economică inclusiv în rândul breslei artistice, la nivel instituțional (UAP România și filialele ei) și/sau individual, iar din vechea componență Graphium doar Constantin Catargiu și-a asumat responsabilitățile financiare, de administrare și de tranziție. Activitatea atelierului în perioada anilor 1998-2008 este cea mai complexă și pe alocuri contradictorie, din multe puncte de vedere. Unul din argumente este dispariția siguranței venită din partea autorităților, UAP România și filialele sale pierzând periodic unele ateliere de creație, artiștii fiind obligați să se descurce financiar pe „cont propriu”. Creațiile individuale realizate de către gravorii care dețineau o presă în atelierul lor personal fac parte dintr-un alt subiect de analiză a gravurii (graficii) românești. Rațiunea atelierului Graphium este funcționarea lui ca entitate de grup, astfel încât, odată cu anul 1998, fascinația tehnicilor gravurii a fost dusă mai departe de un nou colectiv al atelierului Graphium, absolvenți ai facultății de arte: Ciprian Chirileanu, Sorin Dungan, Consuela Grigorescu, Angela Horvath şi Eugen Varga, aceștia alăturându-se fostului lor profesor Constantin Catargiu. Încă de la început, noul grup format a pus în discuție posibilitatea continuării în diverse formule a Salonului Studențesc Bienal de Gravură Graphium (1995), însă dificultăților financiare și unele zvonuri de desfințare, estompate și neconfirmate oficial la adresa Graphium-ului, au impus organizarea expozițiilor de grup Graphium desfășurate la Galeria Helios din Timișoara, în anii 1999 (Bájko Attila, Ciprian Chirileanu, Sorin Dungan, Consuela Grigorescu, Angela Horvath, Lili Jura), 2001 (Balázs Zoltán, Ciprian Chirileanu, Sorin Dungan, Consuela Grigorescu, Ion Gherman, Angela Horvath) și 2003 (Ciprian Chirileanu, Consuela Grigorescu, Angela Horvath, Brigita Onaca). În plus, ca urmare a informațiilor din presă privind funcționarea atelierului de gravură Podul din București care au culminat cu retrocedarea clădirii către noii ei proprietari, în anul 2004, au condus la situația în care atelierul de gravură Graphium din Timișoara să devină singurul din România, o informație care lipsea total în prezentarea mass-media. Imediat după recenta demarare a Bienalei Internaționale de Gravură Experimentală în anul 2003 la Timișoara (inițiator Ciprian Ciuclea), s-a pornit organizarea Bienalei Internaționale de Gravură Mică Graphium în anul 2004, la inițiativa lui Ciprian Chirileanu, cu dorința exprimată încă de la bun început de a face cunoscut publicului larg atelierul Graphium și activitatea lui de-a lungul timpului, în aceeași măsură cu consacrarea națională și internațională a numelui său în circuitul marilor evenimente internaționale ale gravurii. Și într-adevăr, pentru câțiva ani Timișoara a devenit cel mai atractiv pol al graficii și în mod special al gravurii din România și, păstrând limitele decenței, chiar internaționale, căci totuși aici au fost prezentate publicului două bienale internaționale de gravură aparent total opuse prin tehnicile promovate (una tradițională, cealaltă experimentală), dar absolut complementare, inclusiv prin alternanța lor anuală și prin excelenta colaborarea și susținere reciprocă a celor doi ințiatori, fapt remarcat de Ovidiu Petca în catalogul ultimei ediții al International Mini Print Biennial – Cluj-Napoca (România). După ediția a doua din 2005, Bienala Experimentală s-a mutat la București, iar Bienala Graphium s-a oprit la a treia ediție, în 2008. La toate cele trei ediții ale Bienalei Graphium (2004, 2006, 2008) au fost expuse peste 1200 de lucrări semnate de peste 400 de gravori, mulți dintre ei recunoscuți prin actvitate și performanțe internaționale, din peste 50 de țări, fiind organizate în total 12 expoziții internaționale, de grup sau personale, unele în colaborare cu Institutul Francez respectiv Centrul Cultural German, ambele din Timișoara, evenimente bine reflectate în presa locală și națională. Beneficind de un sprijin financiar majoritar din partea Consiliului Local Timișoara, au putut fi tipărite doar cataloagele primelor două ediții, 2004 și 2006. De asemenea, în urma selecțiilor realizate de juriile internaționale, Marele Premiu Graphium a fost atribuit, cronologic, lui Marie Bukowski (SUA), Martin Baeyens (Belgia), respectiv Traian Gligor (Germania), fiind nominalizați alți 19 artiști, în total. Din echipele de organizare a celor trei ediții ale Bienalei Graphium au făcut parte Ciprian Ciuclea, Daniela Gomboș, Angela Horvat, Ioan Iovan, Remus Rotaru și Ioan Szekernyes, alături de Ciprian Chirileanu, coordonator.

Începând cu anul 2008, atelierul Graphium a intrat într-un relativ con de umbră adâncit mai târziu de criza financiară (inter)națională și de conflictul apărut în anul 2013 între Consiliul Locat Timișoara și UAP Timișoara, cu privire la majorarea chiriilor galeriilor de artă și al atelierelor de creație, situație care putea avea efect imediat și ireversibil desfințarea lor. În cele din urmă, argumentele UAP Timișoara au convins Primăria să încheie noi contracte de comodat, atât pentru atelierele individuale cât și pentru atelierul comun de gravură. Întâmplător sau nu, în același an noii membri ai atelierului – Mihai Moroz (coordonator), Dennis Popescu şi Valentin Sora – pregăteau următoarea expoziție Graphium la Galeria Helios, cu dorința revigorării lui. În prezent, prin implicarea noului coordonator Remus Rotaru, întregul spațiu Graphium se află în plin proces de renovare și re-organizare, cu intenția găzduirii în viitorul apropiat a unor evenimente internaționale dedicate gravurii.

În anul 2015 s-au împlinit 35 de ani de existență și activitate continuă al ATELIERULUI DE GRAVURĂ GRAPHIUM la Timișoara, singurul din România. 35 de ani marcați printr-o expoziție jubiliară la Galeria Helios, Retrospectiva Graphium, la inițiativa graficianului Constantin Catargiu în calitate de coordonator de proiect și Remus Rotaru în calitate de curator al evenimentului. La vernisaj s-au înmânat diplome și medalii, publicul fiind înconjurat de gravuri selectate din arhiva atelierului, semnate de membrii permanenți și ai celor care au activat aici pentru o perioadă mai scurtă de timp, o poveste ilustrativă în stampe începută de tineri artiști aparținând de Atelier 35. Sunt 35 de ani de gravură, ca parte integrantă și performanță în arta gravurii contemporane timișorene, naționale și internaționale.

Notă: Pentru redactarea acestui articol s-au utilizat informații din arhivele lui Constantin Catargiu și Ciprian Chirileanu, iar relatarea autorului poate avea un filtru subiectiv.

(1) Radu Voinea, Un grafician timișorean la expoziția „Intergrafik ‘84” – R. D. Germană”, Orizont, nr. 45 (865), 9 noiembrie 1984, serie nouă, anul XXXV


Ciprian Chirileanu
Timișoara, 21 februarie 2016




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu