duminică, 22 mai 2011

INCURSIUNI INTERIOARE (examen de licenţă)

Incursiuni Interioare - aquaforte,aquatinta, 88x66 cm, 1998 

Tema aleasă pentru examenul de licenţă a fost inspirată de problematica noţiunilor de umbră şi persona explicate de psihologul elveţian Carl Gustav Jung. Umbra este personalitatea refuzată care conţine ceea ce este ascuns, „umbros”. Deşi nedorită, ea subzistă şi apare în vise, fantasme, imagini. Persona este masca, acea personalitate care sperăm să fie acceptată de ceilalţi, fiind numită uneori arhetip social sau arhetip de formare. 
Liniile cuprind gestul primar, nu se văd şi nu se aud. Căutându-le, ele se topesc. Este acea "umbră" prezentă doar cănd şi unde vrea ea să apară, interiorizându-se. Chiar dacă nu este o linie concretă, ea dă tonul, ea este cheia muzicii interioare. Cele şapte lucrări au fost executate în tehnica aquaforte şi aquatinta, pentru fiecare folosind o placă imprimată odată în pozitiv, iar alăturat ei, aceeaşi placă am imprimat-o ulterior în negativul ei, fiecare din cele două imagini reprezentând enunţul bivalent de mai sus, preluat de la Jung. Peste întreaga imagine am plasat în final un „grilaj” format din pătrate parţial închise sau deschise, ferestrele astfel obţinute sugerând etapele parcurse în Incursiunile mele Interioare.

Fără a avea un scop programatic, mizez pe capacitatea de proiecţie al privitorului, aceasta fiind o invitaţie spre universul arhetipal propriu fiecăruia, propunând următoarele versuri-argumente:

Incursiuni Interioare 1

Ce pasăre neagră stă în lună şi plânge,

Ce frunză bolnavă mă bate mereu…

Ştefan Augustin Doinaş 


Incursiuni Interioare 2

Eu m-am născut să dărui,

Să mă dărui oricând şi oricui

Să-mi fac o sfântă lege din risipă,

Să mă clădesc cu fiecare clipă,

Cu fiecare clipă să mă nărui…

Radu Gyr



Incursiuni Interioare 3

N-ai desmierda de n-ai fi şti să blestemi,

Surâd numai acei ce suspină

Şi n-ai zâmbi, de n-ar fi fost să gemi

De n-ai fi plâns, n-ai duce în ochi lumină…

Gheorghe Brinda




Incursiuni Interioare 4

O creangă de aur se aprinde târziu

Şi creangă deasupra potecii se apleacă,

La ceasul când paşii nu îndrâznesc să treacă,

La ceasul când ochii nu cer şi nu ştiu…

Radu Gyr



Incursiuni Interioare 5

N-ai jindui după un colţ de rai

De n-ai purta un strop de iad în tine…

Radu Gyr



Incursiuni Interioare 6

O scoică am fost pe oceanul solitar,

Un val m-a spart de colţii stâncii dur

Dar lacrima ţâşnită din spărturi

S-a-nchegat într-un mărgăritar…

Radu Gyr



Incursiuni Interioare 7

Aburindu-l pe un ciob de viaţă

Sufletul aseară mi-am deschis,

Nu era în el nimica stins

Doar pe umeri şi la tâmple, flori de ghiaţă…

Gheorghe Brinda





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu