proiect pilot
Expoziție de fotografie digitală, video, print digital, instalație, grafică,
2018 – la Galeria Pygmalion din Timișoara, 13 – 30
septembrie 2018.
Renée Renard și Ciprian
Chirileanu
CONCEPT - 1538 km:
Expoziția continuă proiectul inițiat în 2012 de
Renée Renard având ca temă istoria propriei familii de origine franco-germană precum
și cea a urmașilor coloniștilor stabiliți în Banat în secolul XVIII.
Titlul expoziției, 1538 km, însumează distanța
parcursă cu mașina de cei doi artiști, acompaniați de cățelușa Nera, găsită
lângă râul bănățean omonim. Localitățile vizate au fost alese luând în
considerare seria valurilor de colonizare ale Banatului istoric de după Pacea
de la Passarowitz, exact cu 300 de ani în urmă (Pojarevac, Serbia, 21 iulie
1718): carolingeană (1722-1726), tereziană timpurie (1748-1762), tereziană
(1763-1772), iozefină (1781-1787), inclusiv perioada ultimului val (1778-1848).
Pentru proiectul pilot, din cele peste 120 de localități colonizate, au fost alese
opt sate din Banatul românesc: Carani (colonizat de italieni), Cenei (croați),
Charlottenburg (germani), Dudeștii Vechi (bulgari), Tomnatic (francezi), Sfânta
Elena (cehi), Văliug (austrieci) și Vucova (slovaci), urmând ca în viitorul
apropiat proiectul să fie dezvoltat și pe teritoriul Serbiei și Ungariei. Kilometrii
parcurși includ și destinații la malul apelor care delimitează Banatul: Dunărea
(lângă Liubcova), Mureș (la Lipova), Cerna (lângă Băile Herculane), Timiș
(lângă Chevereșu Mare) și Bega (la Utvin). La mlaștinile de la Satchinez (un
model de biotop al Banatului de câmpie înainte de 1718), și la râul Tisa se va
ajunge în partea a doua a proiectului.
Renée Renard reconstituie memoria locurilor cercetând
la un microscop de ultimă generație probe prelevate din clădiri, cimitire, sol,
apă, elemente de vegetație, „martore” ale existenței coloniștilor (tehnică mixtă
la microscop, fotografie și video la microscop, procesare digitală, instalație)
iar Ciprian Chirileanu recompune ansambluri de clădiri văzute de la altitudine
mare, cerul fiind în acest caz unicul martor al permanenței unei comunități
(fotografie, procesare digitală, instalație, video, grafică).
Proiectul, inițiat nu întâmplător în 2018
(anul european al patrimoniului cultural), are drept scop final reconstituirea drumului între două spații geografice și culturale diferite, de la
un „acasă” la alt „acasă”, de la „dezrădăcinare” la „re-înrădăcinare”, în care
nu mai există marcaje spațiale și temporale iar barierele dintre micro- și macro-cosmos
se întrepătrund.
CIPRIAN CHIRILEANU
Cerul arhaic este o boltă înstelată
din materie solidă (din plumb, fier, aramă). La greci, aştrii sunt percepuţi ca
nişte orificii în cer prin care pătrundea lumina divină (Kernbach). Alteori, reprezentarea
ia forma unui clopot, o cupă răsturnată, o umbrelă, o porumbiţă, o inimă de om,
un baldachin (Chevalier, Gheerbrant), sau un văl ușor ca un cort (Isaia 40:22).
Privindu-l, e o invitație perpetuă la contemplare, la contopire, o proiecție
divină asupra oamenilor. Este marele martor etern al vieții pe pământ. Iar
locuințele oamenilor – constelații (în lucrările parietale) sau orificii, în
instalația din tifon.
CASE ÎNSTELATE, procesare digitală, print digital, 50x40 cm, 2018 Este titlul
generic dat seriei de lucrări, pornind de la trama stradală a localităților enumerate,
mai exact a acoperișurilor tuturor clădirilor vizualizate conform Google Maps. Văzute
de sus, de la o înălțime convenabilă, casele devin corp comun, precum așezarea stelelor
dintr-o constelație care pot influența destinele oamenilor.
Carani
Cenei
Charllotenburg
Dudeștii Vechi
Sfânta Elena
Tomnatic
Văliug
Vucova
CER, video, 4' 32", 2018
Dunărea a fost mijlocul de transport principal
al coloniștilor. Însă văzut de sus, din cer, granița Banatului e aproape un
pătrat delimitat de ape curgătoare: Mureș (Nord), Dunărea (Sud), Tisa (Vest)
și, parțial, Cerna (Est). La care li se adaugă ca un schelet unduitor cursul
apelor interiore, Timișul și Bega, „pâlniile” fostelor mlaștini, ingenios concepute
de olandezul Maximilian Fremaut. Așadar Banatul cuprins între ape și valuri, între
valuri de coloniști.
Cele șase lucrări parietale sunt
realizate în tehnica experimentală denumită generic „hidromonotipie”, în
procesul de execuție fiind folosită apa colectată din râurile mai
sus-menționate (mai puțin din Tisa).
În recipiente, sunt „depozitate”
mostre de apă, respectiv depuneri de pământ din malul apelor respective, căci Pămîntul frămîntat cu apă este atunci schema
fundamentală a materialităţii (Bachelard). Amestec folosit pentru
majoritatea caselor construite de coloniști.
GRANIȚA FLUIDĂ, instalație,
apă, pământ, recipiente din sticlă, scândură, hidromonotipie, dimensiuni
variabile (100 x 150 x 40 cm), 2018
Tisa - Bega - Mureș
Dunărea - Timiș - Cerna
Cerna - Dunărea - Bega - Timiș - Mureș
Pământul este singurul simbol
arhetipal solid. Materia lui este este o
oglindă care ne focalizează puterile, luminîndu-le cu bucurii imaginare
(Bachelard), cu ritualuri de regenerare, de naștere și de moarte, cu îndeletniciri
specifice vieții umane. Delimitat de ape, pământul Banatului este unul și
același, indiferent de compoziția sa minerală sau de locul așezării noilor
coloniști (instalația de pe podea). Iar memoria unei așezări, definită de locul
ales de oameni pentru biserică și cimitir (cele două lucrări parietale).
PĂMÂNTURI, instalație, pământ, saci de rafie, scânduri, dimensiuni variabile, 200 x 50 cm, 2018
Cenei
Dudeștii Vechi
Carani
Charllotenburg
Sfânta Elena
Vucova
Tomnatic
Văliug
Biserica și Cimitirul
sunt două lucrări independente (mai jos). Ambele prezintă tramele stradale, suprapuse, fiecare
înconjurând biserica principală, respectiv cimitirul principal din cele opt localități
urmărite. Imaginile finale reflectă unicitatea istoriei umane, cele două spații
evocate în titluri fiind indispensabile oricărei comunități existente pe pământ.
BISERICA, procesare
digitală, print digital, 50 x 40 cm, 2018
CIMITIRUL, procesare
digitală, print digital, 50 x 40 cm, 2018
SATE UTOPICE, procesare digitală, print digital, 50x70 cm, 2018
Odată procesate
digital, casele localităților (acoperișurile lor) au fost amestecate, re-combinate,
rezultând compoziții noi, arhitecturi de mari dimensiuni. Un joc optic de
alăturări inepuizabile, de fantezii utopice, de granițe dispersate.
RENÉE RENARD
Mai multe informații și fotografii despre lucrările semnate de Renée Renard:
Ciprian
Chirileanu, Renée Renard - 13 septembrie 2018
Mai multe fotografii de la vernisaj / More photos at the opening, by Daliana Iacobescu (Galeria Pygmalion / Casa Artelor / Direcția pentru Cultură Timiș):
felicitari pentru toate aceste initiative artistice.
RăspundețiȘtergereEste important pentru sensibilizarea publicului la ideea ca trecutul merita sa fie readus in actualitate, vulgarizat, meditat, si confruntat cu prezentul nostru de fiecare zi. Bonne continuation, cum spun francezii, asteptam cu nerabdare urmarea, prin Banatul sirbesc, maghiar, si...mai departe :) pina la PARROY !
Felicitari pentru initiative si realizarile artistice deosebite. Trecutul merita sa fie reactualizat, reamintit, divulgat si confruntat cu cotidianul nostru. Asteptam cu nerabdare urmarea, continuarea periplului prin Banatul sirbesc, maghiar si...mai departe, pîna la Parroy :) BONNE CONTINUATION :)
RăspundețiȘtergereDna Aulagnon, va multumim pentru felicitari!
RăspundețiȘtergere