duminică, 30 decembrie 2018

1538 km – expoziție personală, împreună cu Renée Renard



1538 km
proiect pilot

Expoziție de fotografie digitală, video, print digital, instalație, grafică, 2018 – la Galeria Pygmalion din Timișoara, 13 – 30 septembrie 2018.

Renée Renard și Ciprian Chirileanu



CONCEPT - 1538 km:

Expoziția continuă proiectul inițiat în 2012 de Renée Renard având ca temă istoria propriei familii de origine franco-germană precum și cea a urmașilor coloniștilor stabiliți în Banat în secolul XVIII.

Titlul expoziției, 1538 km, însumează distanța parcursă cu mașina de cei doi artiști, acompaniați de cățelușa Nera, găsită lângă râul bănățean omonim. Localitățile vizate au fost alese luând în considerare seria valurilor de colonizare ale Banatului istoric de după Pacea de la Passarowitz, exact cu 300 de ani în urmă (Pojarevac, Serbia, 21 iulie 1718): carolingeană (1722-1726), tereziană timpurie (1748-1762), tereziană (1763-1772), iozefină (1781-1787), inclusiv perioada ultimului val (1778-1848). Pentru proiectul pilot, din cele peste 120 de localități colonizate, au fost alese opt sate din Banatul românesc: Carani (colonizat de italieni), Cenei (croați), Charlottenburg (germani), Dudeștii Vechi (bulgari), Tomnatic (francezi), Sfânta Elena (cehi), Văliug (austrieci) și Vucova (slovaci), urmând ca în viitorul apropiat proiectul să fie dezvoltat și pe teritoriul Serbiei și Ungariei. Kilometrii parcurși includ și destinații la malul apelor care delimitează Banatul: Dunărea (lângă Liubcova), Mureș (la Lipova), Cerna (lângă Băile Herculane), Timiș (lângă Chevereșu Mare) și Bega (la Utvin). La mlaștinile de la Satchinez (un model de biotop al Banatului de câmpie înainte de 1718), și la râul Tisa se va ajunge în partea a doua a proiectului. 

 


Renée Renard reconstituie memoria locurilor cercetând la un microscop de ultimă generație probe prelevate din clădiri, cimitire, sol, apă, elemente de vegetație, „martore” ale existenței coloniștilor (tehnică mixtă la microscop, fotografie și video la microscop, procesare digitală, instalație) iar Ciprian Chirileanu recompune ansambluri de clădiri văzute de la altitudine mare, cerul fiind în acest caz unicul martor al permanenței unei comunități (fotografie, procesare digitală, instalație, video, grafică).

Proiectul, inițiat nu întâmplător în 2018 (anul european al patrimoniului cultural), are drept scop final reconstituirea drumului între două spații geografice și culturale diferite, de la un „acasă” la alt „acasă”, de la „dezrădăcinare” la „re-înrădăcinare”, în care nu mai există marcaje spațiale și temporale iar barierele dintre micro- și macro-cosmos se întrepătrund.




CIPRIAN CHIRILEANU

Cerul arhaic este o boltă înstelată din materie solidă (din plumb, fier, aramă). La greci, aştrii sunt percepuţi ca nişte orificii în cer prin care pătrundea lumina divină (Kernbach). Alteori, reprezentarea ia forma unui clopot, o cupă răsturnată, o umbrelă, o porumbiţă, o inimă de om, un baldachin (Chevalier, Gheerbrant), sau un văl ușor ca un cort (Isaia 40:22). Privindu-l, e o invitație perpetuă la contemplare, la contopire, o proiecție divină asupra oamenilor. Este marele martor etern al vieții pe pământ. Iar locuințele oamenilor – constelații (în lucrările parietale) sau orificii, în instalația din tifon.


CASE ÎNSTELATE, procesare digitală, print digital, 50x40 cm, 2018
Este titlul generic dat seriei de lucrări, pornind de la trama stradală a localităților enumerate, mai exact a acoperișurilor tuturor clădirilor vizualizate conform Google Maps. Văzute de sus, de la o înălțime convenabilă, casele devin corp comun, precum așezarea stelelor dintr-o constelație care pot influența destinele oamenilor. 

Carani


Cenei


Charllotenburg


Dudeștii Vechi


Sfânta Elena


Tomnatic


Văliug


Vucova









CER, video, 4' 32", 2018





Dunărea a fost mijlocul de transport principal al coloniștilor. Însă văzut de sus, din cer, granița Banatului e aproape un pătrat delimitat de ape curgătoare: Mureș (Nord), Dunărea (Sud), Tisa (Vest) și, parțial, Cerna (Est). La care li se adaugă ca un schelet unduitor cursul apelor interiore, Timișul și Bega, „pâlniile” fostelor mlaștini, ingenios concepute de olandezul Maximilian Fremaut. Așadar Banatul cuprins între ape și valuri, între valuri de coloniști.

Cele șase lucrări parietale sunt realizate în tehnica experimentală denumită generic „hidromonotipie”, în procesul de execuție fiind folosită apa colectată din râurile mai sus-menționate (mai puțin din Tisa).

În recipiente, sunt „depozitate” mostre de apă, respectiv depuneri de pământ din malul apelor respective, căci Pămîntul frămîntat cu apă este atunci schema fundamentală a materialităţii (Bachelard). Amestec folosit pentru majoritatea caselor construite de coloniști.


GRANIȚA FLUIDĂ, instalație, apă, pământ, recipiente din sticlă, scândură, hidromonotipie, dimensiuni variabile (100 x 150 x 40 cm), 2018




Tisa - Bega - Mureș
Dunărea - Timiș - Cerna


Cerna - Dunărea - Bega - Timiș - Mureș








Pământul este singurul simbol arhetipal solid. Materia lui este este o oglindă care ne focalizează puterile, luminîndu-le cu bucurii imaginare (Bachelard), cu ritualuri de regenerare, de naștere și de moarte, cu îndeletniciri specifice vieții umane. Delimitat de ape, pământul Banatului este unul și același, indiferent de compoziția sa minerală sau de locul așezării noilor coloniști (instalația de pe podea). Iar memoria unei așezări, definită de locul ales de oameni pentru biserică și cimitir (cele două lucrări parietale). 


PĂMÂNTURI, instalație, pământ, saci de rafie, scânduri, dimensiuni variabile, 200 x 50 cm, 2018

 Cenei


 Dudeștii Vechi


 Carani


 Charllotenburg

Sfânta Elena


Vucova


Tomnatic


Văliug













Biserica și Cimitirul sunt două lucrări independente (mai jos). Ambele prezintă tramele stradale, suprapuse, fiecare înconjurând biserica principală, respectiv cimitirul principal din cele opt localități urmărite. Imaginile finale reflectă unicitatea istoriei umane, cele două spații evocate în titluri fiind indispensabile oricărei comunități existente pe pământ.

BISERICA, procesare digitală, print digital, 50 x 40 cm, 2018


CIMITIRUL, procesare digitală, print digital, 50 x 40 cm, 2018



SATE UTOPICE, procesare digitală, print digital, 50x70 cm, 2018

Odată procesate digital, casele localităților (acoperișurile lor) au fost amestecate, re-combinate, rezultând compoziții noi, arhitecturi de mari dimensiuni. Un joc optic de alăturări inepuizabile, de fantezii utopice, de granițe dispersate.
















RENÉE RENARD











Mai multe informații și fotografii despre lucrările semnate de Renée Renard:








Ciprian Chirileanu, Renée Renard - 13 septembrie 2018







Mai multe fotografii de la vernisaj / More photos at the opening, by Daliana Iacobescu (Galeria Pygmalion / Casa Artelor / Direcția pentru Cultură Timiș):








3 comentarii:

  1. felicitari pentru toate aceste initiative artistice.
    Este important pentru sensibilizarea publicului la ideea ca trecutul merita sa fie readus in actualitate, vulgarizat, meditat, si confruntat cu prezentul nostru de fiecare zi. Bonne continuation, cum spun francezii, asteptam cu nerabdare urmarea, prin Banatul sirbesc, maghiar, si...mai departe :) pina la PARROY !

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari pentru initiative si realizarile artistice deosebite. Trecutul merita sa fie reactualizat, reamintit, divulgat si confruntat cu cotidianul nostru. Asteptam cu nerabdare urmarea, continuarea periplului prin Banatul sirbesc, maghiar si...mai departe, pîna la Parroy :) BONNE CONTINUATION :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Dna Aulagnon, va multumim pentru felicitari!

    RăspundețiȘtergere